CONTOH JAWAPAN SOALAN NOVEL TING.4

Contoh 1

Soalan 4 : Novel
( 15 markah )

Jawapan mestilah berdasarkan satu daripada novel-novel berikut:

(i) PAPA…(akhirnya kau tewas jua!) karya Deana Yusof
(ii) Melunas Rindu karya Hartini Hamzah
(iii) Azfa Hanani karya Halis Azhan Mohd Hanafiah
(iv) Renyah karya Gunawan mahmood
(v) Konserto Terakhir karya Abdullah Hussain
(vi) Kembara Amira karya Amer Hamzah l. Kadir
(vii) Kabus di Perbukitan karya Mohamad Kholid Hamzah
(viii) Sutera dalam Lukisan karya Abd. Talib Hassan

(a) Cerita dalam novel sememangnya memaparkan latar masyarakat sezaman. Nyatakan
tiga latar masyarakat yang terdapat dalam novel yang telah anda baca.


(b) Klimaks merupakan unsur utama dalam plot sesebuah cerita. Daripada novel yang
telah anda baca, jelaskan persitiwa yang menjadi klimaks dalam novel tersebut.




Conton Jawapan

Soalan (a)


PAPA…(Akhirnya kau tewas jua!)

Salah satu unsur penting dalam sesebuah novel ialah latar. Jika sesebuah novel itu menceritakan kisah masyarakat, sudah sememangnya latar masyarakat dalam novel itu lebih jelas. Demikian juga dengan novel PAPA…(Akhirnya kau tewas jua!). Ia memaparkan beberapa latar masyarakat dengan jelas sebagai salah satu unsur penting dalam penyampaian cerita.

Antara latar masyarakat yang terdapat dalam novel ini ialah masyarakat pelajar dalam novel ini. Intan Julia belajar di tingkatan empat dan lima di Sekolah Seri Gading iaitu tempat ibunya mengajar. Semasa di tingkatan lima, Rasylan telah berpindah ke sekolah itu dan mereka berkenalan. Mereka telah menyambung pelajaran dan menjadi seorang siswa dan siswi setelah mendaftar di pusat Matrikulasi UIA. Mereka berjaya melanjutkan pelajaran di situ setelah mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM. Mereka belajar di situ selama beberapa tahun sehingga ke kampus induk UIA. Sepanjang belajar di situ, mereka sering berjumpa untuk berbincang tentang pelajaran dan masalah masing-masing.

Dari sudut kemasyarakatan pula, novel ini menggambarkan beberapa ciri masyarakatnya. Antara lain ialah gambaran masyarakat yang penyayang. Watak utama iaitu Intan Julia sebagai anak amat sayang kepada ibunya Intan Maliana serta bapanya Jeffri. Jeffri juga amat sayang kepada isterinya Maliana. Hubungan mereka intim setiap masa sehingga Intan Julia berasa cemburu dan meluat melihat gelagat mereka. Dia tidak sanggup untuk berkahwin lagi apabila disarankan oleh Mak Cik Noraini walaupun isterinya sedang koma. Jeffri juga amat sayang kepada anaknya Intan Julia, tambahan lagi Intan Julian merupakan anak tunggalnya. Dia mengambil berat tentang pelajaran Intan Julia. Malah pada saat dia ingin ke majlis akad nikahnya, Jeffri sanggup membatalkan pernikahan itu jika Intan Julia tidak membenarkannya.

Latar masyarakat lain yang terdapat dalam novel ini ialah masyarakat yang bertanggungjawab terhadap keluarga. Jeffri memberikan sepenuh kasih sayang kepada isterinya Intan Maliana menjadikan hubungan dan rumahtangga mereka bahagia. Dia telah memberikan sokongan moral kepada isterinya semasa isterinya mengandung dan saat melahirkan anak. Semasa isterinya koma, dia sentiasa pergi ke hospital untuk melawat isterinya. Malah dia telah membawa isterinya pulang ke rumah supaya dia dapat selalu menjaga dan memerhatikan isterinya. Selama isterinya koma, dia menjalankan tanggungjawab untuk menghantar dan mengambil anaknya Intan Julia dari sekolah selain daripada mengambil tahu perkembangan pelajaran Intan Julia sehinggalah Intan Julia belajar di UIA.

Kesimpulannya dapatlah dikatakan gambaran masyarakat dalam novel PAPA…(Akhirnya kau tewas jua!) dipaparkan dengan jelas oleh pengarang. Paparan yang jelas ini membolehkan cerita yang disampaikan lebih hidup dan berkesan kepada pembaca.


Melunas Rindu

Salah satu unsur penting dalam sesebuah novel ialah latar. Jika sesebuah novel itu menceritakan kisah masyarakat, sudah sememangnya latar masyarakat dalam novel itu lebih jelas. Demikian juga dengan novel Melunas Rindu. Ia memaparkan beberapa latar masyarakat dengan jelas sebagai salah satu unsur penting dalam penyampaian cerita.

Antara latar masyarakat yang terdapat dalam novel ini ialah masyarakat pendidik di sekolah menengah di luar bandar. Masyarakat ini termasuklah Farhana, Cikgu Abas, Cikgu Zamani, Fuad sendiri dan beberapa guru lain. Mereka mengajar di Sekolah Menengah Seri Setia. Farhana dan Fuad mengajar mata pelajaran Bahasa Inggeris manakala Cikgu Zamani mengajar mata pelajaran geografi. Mereka bekerja dan menghadapi cabaran dan masalah mereka sendiri. Cabaran Farhana dan Fuad ialah sikap pelajar luar bandar yang tidak berminat terhadap penguasaan Bahasa Inggeris. Farhana juga menghadapi perselisihan faham dengan rakan sekerja seperti Cikgu Zamani kerana sikap tidak bertanggungjawab terhadap tugas.

Dalam novel ini juga terdapat gambaran masyarakat yang bertanggungjawab. Fuad juga merupakan seorang anak yang bertanggungjawab terhadap ibu bapa dan keluarga. Fuad tetap memunaikan tanggungjawabnya terhadap Pak Mail dan Mak Mak Salmah walaupun mereka keluarga angkat. Dia telah membelikan sebuah motosikal dan sebidang tanah kepada Pak Mail. Dia selalu membeli keperluan dapur semasa pulang dari sekolah. Selain daripada itu Fuad juga menunaikan tanggungjawabnya kepada bapa saudaranya Peter Lim yang telah menjaga dan membesarkannya. Dia melawat Peter Lim yang sedang sakit dan menjelaskan yuran peperiksaan Ah Soh. Dia juga menanggung belanja persekolah adik-adik sepupunya.

Latar masyarakat lain yang terdapat dalam novel ini ialah masyarakat yang berpegang kuat pada ajaran agama Islam. Fuad selalu berjemaah di surau di kampung tersebut bersama Pak Mail dan orang kampung yang lain. Fuad belajar ilmu agama dan membaca al-Quran dengan Pak Mail. Fuad arif tentang rezeki dan pembaziran apabila dia mengambil dan memakan ayam goreng yang tidak dihabiskan oleh Farhana semasa mereka makan dalam perjalanan ke Kuantan. Semasa berada di rumah Peter Lim di Sungai Ruan, Fuad makan di rumah itu kerana dia pasti keluarga Peter Lim tidak makan makanan yang diharamkan oleh orang Islam. Fuad juga menjaga tingkah lakunya dengan perempuan. Dia hanya menyentuh Farhana setelah dia yakin bahawa Farhana adalah adiknya semasa mereka berada di hospital.

Kesimpulannya dapatlah dikatakan gambaran masyarakat dalam novel Melunas Rindu dipaparkan dengan jelas oleh pengarang. Paparan yang jelas ini membolehkan cerita yang disampaikan lebih hidup dan berkesan kepada pembaca.


Azfa Hanani

Salah satu unsur penting dalam sesebuah novel ialah latar. Jika sesebuah novel itu menceritakan kisah masyarakat, sudah sememangnya latar masyarakat dalam novel itu lebih jelas. Demikian juga dengan novel Azfa Hanani. Ia memaparkan beberapa latar masyarakat dengan jelas sebagai salah satu unsur penting dalam penyampaian cerita.

Novel ini dengan jelas menggambarkan masyarakat pelajar sekolah menengah. Watak Azfa Hanani sendiri merupakan seorang pelajar sekolah menengah. Dia belajar di tingkatan empat dan lima di Sekolah Menengah Sri Dian. Antara rakan pelajar Azfa Hanani di sekolah ini ialah Nordin yang tinggal sekampung dengannya. Tengku Murni pula merupakan pelajar di Sekolah Menengah Taman Sari yang telah meninggal dunia. Azfa Hanani berpindah ke sekolah tersebut apabila dia dibawa oleh Tengku Mazran ke rumah Datuk Tengku Makmur. Antara rakan pelajar yang menjadi rakan Azfa Hanani di sekolah ini ialah Tengku Ellina yang merupakan sepupu kepada Tengku Murni dan Ekran selain daripada pesaing Tengku Murni iaitu Laili, Fuziana dan Syafikah. Mereka merupakan pelajar tingkatan lima.

Dari sudut kemasyarakatan, pengarang menggambarkan masyarakat yang sanggup berkorban untuk kepentingan orang lain. Azfa Hanani dengan reda menanti saat dia diberhentikan daripada persekolahannya kerana masalah kewangan. Pak longnya yang hanya bekerja sebagai penoreh getah tidak mampu menanggung perbelanjaan persekolahannya apatah lagi seorang adik sepupunya lumpuh. Azfa Hanani juga menerima permintaan daripada Tengku Mazran untuk menyamar sebagai Tengku Murni yang sudah meninggal dunia untuk mengawal tekanan perasaan Datin Maziah. Selain daripada itu Ekran juga berkorban dengan memutuskan hubungan dengan Tengku Murni apabila Tengku Muzaffar tidak membenarkan hubungan tersebut kerana beranggapan dia seorang miskin.

Dalam novel ini juga terdapat gambaran masyarakat yang sombong dan bongkak dengan kekayaan yang mereka miliki. Gambaran ini dapat diperhatikan melalui watak keluarga Datuk Tengku Makmur. Dia sendiri telah telah beranggapan bahasa Azfa Hanani menyamar sebagai Tengku Murni untuk mendapatkan upah. Dia marah apabila Azfa Hanani menanggilnya papa. Dia memberikan wang upah kepada Azfa Hanani sebanyak RM 500. Begitu juga dengan Tengku Muzaffar. Dia mengeluarkan kata-kata yang menghina Azfa Hanani semasa Azfa Hanani mula-mula tiba ke rumahnya. Dia menganggap Azfa Hanani ingin hidup mewah dengan manyamar sebagai Tengku Murni. Dia juga menghalang perhubungan Eekran dengan Tengku Murni kerana menganggap Ekran miskin danb tidak setaraf dengan keluraga mereka.

Kesimpulannya dapatlah dikatakan gambaran masyarakat dalam novel Azfa Hanani dipaparkan dengan jelas oleh pengarang. Paparan yang jelas ini membolehkan cerita yang disampaikan lebih hidup dan berkesan kepada pembaca.


Renyah

Salah satu unsur penting dalam sesebuah novel ialah latar. Jika sesebuah novel itu menceritakan kisah masyarakat, sudah sememangnya latar masyarakat dalam novel itu lebih jelas. Demikian juga dengan novel Renyah. Ia memaparkan beberapa latar masyarakat dengan jelas sebagai salah satu unsur penting dalam penyampaian cerita.

Dalam novel ini pengarang menggambarkan masyarakat korporat yang diwakili oleh Datuk Dolhi sendiri sebagai watak utama dan Albert Lee sebagai rakan kongsi Datuk Dolhi. Mereka melaksanakan projek pembangunan seperti vila dan juga melabur dalam bidang pembalakan di Sarawak. Melalui dialog Datuk Dolhi yang ditujukan kepada anak-anaknya menggambarkan bahawa bidang korporat atau bidang perniagaan membawa keuntungan yang lumayan berbanding dengan bidang lain terutamanya sektor awam. Datuk Dolhi memujuk Hasnol agar bekerja dengan syarikatnya jka ingin hidup mewah dengan pendapatan tinggi.

Selain daripada itu pengarang juga menggambarkan masyarakat yang mengalami masalah kecelaruan dalam keluarga akibat daripada ahli keluarga yang tidak sefahaman. Bermula daripada Datuk Dolhi sendiri yang lebih cenderung dalam bidang perniagaan tidak mendapat sokongan daripada anak-anak. Malah anak-anaknya lebih suka memilih kerjaya sendiri berdasarkan minat dan keslesaan. Hasnol Lebih selesa dengan jawatan sebagai pegawai tadbir diplomatik dalam sentor awam. Dani lebih bangga sebagai penyanyi rock. Amera lebih bangga menjadi pendidik dan mempunyai peluang untuk berjaya serta menjadi guru cemerlang. Manakala Mukhlis pula tidak berminat langsung untuk mempunyai kerjaya yang boleh menjamin kehidupannya. Semua karenah mereka membuatkan fikiran Datuk Dolhi bercelaru.

Latar masyarakat lain yang digambarkan dalam novel ini ialah masyarakat yang terlibat dengan dakwah songsang. Mereka mengikut jemaah tanpa menyelidik latar belakang jemaah dan fahaman mereka. Lebih malang lagi mereka berdakwah tanpa ilmu pengetahuan agala yang mencukupi. Mereka terpegrahun dengan guru mereka yang berselindung di sebalik kegiatan agama dan dakwah untuk kepentingan peribadi. Guru mereka hidup mewah manakala pengikut termasuk Mukhlis hidup dalam keadaan yang daif. Mereka disogokkan dengan fahaman yang songsang. Mereka hanya menentingkan dakwah tanpa memikirkan soal kehidupan dunia. Mukhlis tidak mahu bekerja dengan ayahnya Datuk Dolhi kerana berpendapat bidang perniagaan penuh dengan riba.

Kesimpulannya dapatlah dikatakan gambaran masyarakat dalam novel Renyah dipaparkan dengan jelas oleh pengarang. Paparan yang jelas ini membolehkan cerita yang disampaikan lebih hidup dan berkesan kepada pembaca.



Soalan (b)


PAPA…(Akhirnya kau tewas jua!)

Plot terdiri daripada empat unsur utama. Salah satu unsur plot yang penting ialah klimaks. Pada peringkat ini, perkembangan plot sesebuah cerita memuncak. Ia digambarkan dengan peristiwa pertentangan antara dua watak atau antara watak dengan dirinya sendiri.

Peristiwa yang menjadi klimaks dalam novel PAPA…(Akhirnya kau tewas jua!) berlaku pada bab 18 apabila Intan Julia pulang ke rumah dari asrama. Dia sampai ke rumah dalam keadaan diam sehingga bapanya dan Mak Cik Noraini tidak menyedari kepulangannya. Niatnya hanya untuk memeranjatkan Mak Cik Noraini dan membuatkan Mak Cik Noraini melatah. Semasa dia menuju ke dapur, dia terdengar perbualan Mak Cik Noraini dengan bapanya. Mak Cik Noraini menyarankan bapanya berkahwin lagi. Walaupun bapanya risau tentang Intan Julia yang mungkin tidak dapat menerima, Mak Cik Noraini berpendapat Intan Julia akan memahami dan dapat menerimanya suatu hari nanti.

Intan Julia terus naik dan masuk ke biliknya. Dia berdoa sambil menangis agar apa yang didengarnya sebentar tadi tidak akan menjadi kenyataan. Dia tidak rela bapanya mencari pengganti ibunya. Dia turun semula ke tingkat bawah dan mendapati bapanya yang membaca majalah yang mengandungi artikel tentang poligami. Intan Julia tidak menyenangi perbuatan bapanya itu, tambahan pula apabila mengingatkan hubungan bapanya dengan Aisyah. Intan Julia sudah tidak tahan lagi menanggung rasa marah terhadap sikap bapanya.

Intan Julia terus terang menyatakan tujuan bapanya membaca artikel tentang poligami kerana bapanya ingin berkahwin lagi. Intan Julia dengan jelas menyuarakan perasaan tidak senang hati dengan hubungan bapanya dengan Aisyah. Seterusnya dia mengatakan bahawa bapanya telah tidak setia dengan ibunya. Malah Intan Julia menuduh bapanya curang. Kata-kata itu menyebabkan bapanya marah dan Intan Julia ditempeleng. Intan Julia kecewa dengan tindakan bapanya dan pulangke asrama pada awal pagi keesokan harinya. Dia hanya berada di asrama dan tidak pulang selama beberapa minggu.


Melunas Rindu

Plot terdiri daripada empat unsur utama. Salah satu unsur plot yang penting ialah klimaks. Pada peringkat ini, perkembangan plot sesebuah cerita memuncak. Ia digambarkan dengan peristiwa pertentangan antara dua watak atau antara watak dengan dirinya sendiri.

Peristiwa yang menjadi klimaks dalam novel Melunas Rindu berlaku apabila tiba-tiba sahaja Farhana pulang ke Kuantan kerana ibunya sakit dan dimasukkan ke hospital. Fuad berasa tidak senang hati pada hari berkenaan. Dia menghubungi rumah Farhana dan kawannya memberitahu bahawa Farhana pulang tergesa-gesa kerana ibunya dimasukkan ke hospital. Fuad yang sangat prihatin terhadap Farhana segera bertolak ke Kuantan pada petang yang sama. Di hospital pada malam itu Fuad mencari helah untuk bersama-sama dengan Farhana menjaga ibu Farhana. Semasa Farhana terlena, Fuad terkejut apabila melihat rakod rawatan pesakit. Nama yang tertera adalah nama ibunya Mariana binti Osman.

Fuad mengajak Farhana turun ke bawah setelah Farhana terjaga dari tidur. Fuad inginkan pengesahan daripada Farhana tentang nama ibu Farhana. Farhana mengesahkan sebagaimana yang dilihat oleh Fuad. Fuad menjelaskan kedudukan sebenar membuatkan Farhana terkejut. Farhana menangis. Fuad menenangkan keadaan dan mencadangkan agar mereka menyiasat perkara itu.

Chin, Robert Lim dan Pak Mail sampai ke hospital dan menemui Fuad dan Farhana. Fuad memeluk apaknya Robert Lim. Robert Lim menunjukkan cincin yang dibawanya kepada Fuad. Robert Lim terkejut dengan penjelasan yang diberikan oleh Fuad tentang ibu Farhana. Dia mencadangkan agar mereka naik ke atas supaya dia dapat buat pengecaman. Sebelum mereka naik ke atas, Robert Lim bertanya Farhana tentang nama ibu saudaranya. Farhana mengakui bahawa dia mempunyai seorang emak saudara yang bernama Mariah. Farhana terus menangis.

Apabila sampai di atas, Robert Lim meminta Farhana dan Fuad masuk terlebih dahulu untuk memastikan Mariana sedang tidur. Setelah pasti ibu Farhana sedang tidur, Robert Lim masuk. Dia menggeletar dan terduduk. Berdasarkan reaksi Robert Lim, Fuad memahami keadaan sebenar bahawa ibu Farhana adalah ibunya juga. Dia memanggil emak kepada Mariana. Fuad menangis.


Azfa Hanani

Plot terdiri daripada empat unsur utama. Salah satu unsur plot yang penting ialah klimaks. Pada peringkat ini, perkembangan plot sesebuah cerita memuncak. Ia digambarkan dengan peristiwa pertentangan antara dua watak atau antara watak dengan dirinya sendiri.

Peristiwa yang menjadi klimaks dalam novel Azfa Hanani bermula apabila Azfa Hanani menerima hadiah berupa bog duit dank ad pengenalan Tengku Murni daripada Ekran. Azfa Hanani kemudiannya mencari dan berjumpa dengan Ekran di sekolah. Dia meminta penjelasan daripada Ekran tentang beg duit dan kad pengenalan Tengku Murni itu. Daripada penjelasan Ekran, Azfa Hahani mendapat tahu bahawa hubungan Tengku Murni dengan Ekran telah dihalang oleh Tengku Muzaffar.

Setelah pulang ke rumah, Azfa Hanani mengkaji kandungan dan tulisan yang terpadam dalam diari tulisan Tengku Murni. Dengan menggunakan lilin yang dicairkan Azfa Hanani telah dapat mengesahkan bahawa Tengku Muzaffar yang menghalang perhubungan Tengku Murni dengan Ekran. Dia terus pergi ke bilik Tengku Muzaffar dan terus memarahi Tengku Muzaffar tentang perkara itu. Pertengkaran telah berlaku antara Azfa Hanani dengan Tengku Muzaffar. Tengku Muzaffar menjelaskan bahawa dia bertindak begitu kerana Ekran seorang budak miskin. Azfa Hanani tidak berpuas hati kerana hubungannya dengan Ekran juga dihalang oleh Tengku Muzaffar. Dia menyatakan bahawa Tengku Muzaffar tidak patut menghalang hubungannya dengan Ekran kerana dia juga merupakan seorang miskin seperti Ekran.

Pertengkaran itu didengar oleh Datin Maziah. Tengku Muzaffar dan Azfa Hanani terkejut apabila Datin Maziah tiba-tiba tercegat di mupa pintu biliknya. Rahsia penyamaran Azfa Hanani terbongkar. Datin Maziah amat marah lalu menampar Azfa Hanani. Datin Maziah telah menghalau Azfa Hanani keluar dari rumah pada malam itu juga. Azfa Hanani kemudiannya telah dihantar oleh Tengku Muzaffar ke rumah Tengku Ellina sebelum pulang ke kampung.


Renyah

Plot terdiri daripada empat unsur utama. Salah satu unsur plot yang penting ialah klimaks. Pada peringkat ini, perkembangan plot sesebuah cerita memuncak. Ia digambarkan dengan peristiwa pertentangan antara dua watak atau antara watak dengan dirinya sendiri.

Peristiwa yang menjadi klimaks dalam novel ini bermula pada Majlis perkahwinan telah diadakan di rumah Datuk Dolhi. Salah seorang jemputan yang datang ialah Ustaz Hashim yang merupakan kawan lama kepada Datuk Dolhi. Ustaz Hashim memberitahu Datuk Dolhi tentang keadaan Mukhlis yang sangat menyedihkan. Fikiran Mukhlis terganggu. Isterinya telah kembali kepada bekas suaminya. Mereka pergi ke Kampung Sungai Bakau untuk bertemu dengan Mukhlis. Mukhlis tiada di rumahnya.keadaan rumah itu sangat menyedihkan. Salah seorang pemuda memberitahu Datuk Dolhi bahawa Mukhlis telah tidak siuman. Dia dikatakan cuba menyerang gurunya. Mukhlis membawa sebilah pedang.

Hasnol telah dipanggil oleh Tengku Munir ke kejabatnya. Tengku Munir marah kerana tidak semua tender yang dimohonnya diluluskan. Walaupun Hasnol memberi penjelasan, Tengku Munir tetap berkeras supaya semua tendernya diluluskan. Hasnol pulang dengan perasaan tertekan sehingga dia tidak mahu mengikut isterinya ke Eropah. Tengku Munir dan pegawainya pergi ke pejabat menteri besar pada keesokan harinya dan melaporkan terdapat seorang kakitangan bernama Hasnol Datuk Dolhi meminta wang satu juta ringgit sebagai habuan untuk meluluskan 12 tender projek kerajaan. Pegawai BPR datang ke rumah Datuk Dolhi untuk menyiasat. Berita itu tersiar dalam akhbar pada keesokan harinya. Datuk Dolhi berasa malu dan Datin Tominah berasa sedih. Hasnol telah melarikan diri ke luar negara.

Dani dan kumpulannya dijadualkan mengadakan persembahan di sebuah pekan sempena Malam Ekspo Perdangan Pemuda anjuran persatuan belia. Pada malam persembahan, Dani tidak dapat naik ke pentas kerana ketagihan dadah. Dia menghilangkan diri mencari pembekal dadah. Kumpulannya mendadakan persembahan tanpa penyanyi. Penonton hampa. Anggota polis datang memberitahu Dani telah ditangkap. Berita penangkapan tersiar dalam akhbar keesokan hari. Wartawan datang ke rumah Datuk Dolhi.

















Contoh 2





Soalan 4 : Novel
( 15 markah )

Jawapan mestilah berdasarkan satu daripada novel-novel berikut:

(i) PAPA…(akhirnya kau tewas jua!) karya Deana Yusof
(ii) Melunas Rindu karya Hartini Hamzah
(iii) Azfa Hanani karya Halis Azhan Mohd Hanafiah
(iv) Ranyah karya Gunawan mahmood
(v) Interlok karya Abdullah Hussain
(vi) Kembara Amira karya Amer Hamzah l. Kadir
(vii) Kabus di Perbukitan karya Mohamad Kholid Hamzah
(viii) Sutera dalam Lukisan karya Abd. Talib Hassan


(a) Pembaca novel akan mendapat banyak pengajaran berguna yang boleh dijadikan
panduan hidup. Jelaskan tiga pengajaran utama yang dapat anda petik daripada novel
yang telah anda kaji.


(b) Novel yang telah anda baca mengandungi banyak peristiwa menarik. Nyatakan tiga
peristiwa menarik dalam novel tersebut.



Conton Jawapan

Soalan (a)


PAPA…(Akhirnya kau tewas jua!)

Terdapat banyak pengajaran yang dapat dijadikan panduan dalam kehidupan seharian pembaca. Antara pengajaran yang awal yang dapat dikesan dalam novel PAPA…(Akhirnya kau tewas jua!) ialah seseorang bapa dan suami hendaklah menunaikan tanggungjawab dengan baik terhadap keluarga. Contohnya Jeffri telah memberikan sokongan moral kepada isterinya semasa isterinya mengandung dan saat melahirkan anak. Dia menjaga kesihatan isterinya denganbaik semasa mengandung. Semasa isterinya koma, dia sentiasa pergi ke hospital untuk melawat isterinya. Malah dia telah membawa isterinya pulang ke rumah supaya dia dapat selalu menjaga dan memerhatikan isterinya. Selama isterinya koma, dia menjalankan tanggungjawab untuk menghantar dan mengambil anaknya Intan Julia dari sekolah selain daripada mengambil tahu perkembangan pelajaran Intan Julia sehinggalah Intan Julia belajar di UIA.

Pengajaran lain yang diselitkan oleh pengarang ialah seseorang anak memahami perasaan ibu bapa. Dalam hal ini, Intan Julia tidak membenarkan bapanya berkahwin lain tanpa memahami perasaan bapanya yang sunyhi dan memerlukan seseorang sebagai teman hidup. Walaupun telah dinasihati oleh Rasylan agar membenarkan bapanya berkahwin, Intan Julia tetap dengan pendiriannya. Malah dia telah menuduh bapanya curang terhadap ibunya sehingga menimbulkan kemarahan bapanya Jeffri. Intan Julia ditempeleng oleh bapanya pada malam itu. Setelah bapanya menjelaskan keadaan sebenar barulah Intan Julia memberikan keizinan kepada bapanya untuk berkahwin dengan hati yang berbelah bahagi.

Selain daripada itu, seseorang pelajar juga haruslah belajar dengan rajin dan tekun untuk menjamin kejayaaan pada masa hadapan. Contohnya Intan Julia dan Rasylan tekun dan rajin belajar sehingga menjadi seorang pelajar yang cemerlang. Semasa belajar di Sekolah Seri Gading, Intan Julia menjadi contoh kejayaan kepada pelajar lain termasuklah Rasylan. Mereka mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM yang diumumkan. Dengan keputusan itu mereka berjaya melanjutkan pelajaran ke Matrikulasi UIA. Malah semasa belajar di UIA, Intan Julia dan Rasylan belajar dan menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah dengan tekun dan mencari bahan-bahan rujukan yang mencukupi.


Melunas Rindu

Terdapat banyak pengajaran yang dapat dijadikan panduan dalam kehidupan seharian pembaca. Antara pengajaran yang awal yang dapat dikesan dalam novel Melunas Rindu ialah kita juga hendaklah bertanggungjawab terhadap keluarga. Ketika tinggal di rumah Pak Mail dan Mak Salmah sebagai anak angkat, Fuad tetap memunaikan tanggungjawabnya sebagaimana ibu bapa sendiri. Dia telah membelikan sebuah motosikal dan sebidang tanah dan menamakan Pak Mail sebagai pemilik tanah tersebut. Selain daripada itu Fuad juga menunaikan tanggungjawabnya kepada apaknya yang berada di Sungai Ruan iaitu Peter Lim. Walaupun Peter Lim merupakan bapa saudaranya tetapi Fuan menganggapnya sebagai ibu bapa kerana Peter Lim telah membesarkannya. Dia melawat Peter Lim yang sedang sakit dan menjelaskan yuran peperiksaan Ah Soh dan menangunggung belanja persekolah adik-adik sepupunya.


Selain daripada itu, kita janganlah menyimpan perasaan marah dan dendam kepada orang lain. Mak Salmah yang sukar untuk menerima Fuad kerana Fuad bertanggungjawab atas kehilangan Sofia. Namun setelah setahun Fuad berasa di rumahnya, Mak Salmah sudah memaafkan Fuad. Cuma dia tidak menzahirkan hal tersebut. Pak Mail pula tidak pernah berdendam dan menerima Fuad yang datang ke rumahnya selepas ketiadaan Sofia. Pak Mail juga tidak berdendam dengan Robert Lim yang bertanggungjawab merancang agar Sofia diambil daripada Pak Mail dan Mak Salmah. Ketika Robert Lim datang ke rumahnya untuk mecari Fuad, Pak Mail menerima kedatangan Robert Lim dengan baik dan menerima permohonan maaf daripada Robert Lim.

Pengajaran lain yang dapat dipetik daripada novel ini ialah kita hendaklah menerima kenyataan dan dugaan dalam hidup. Pada mulanya Fuad marah dengan tindakan bapanya Robert Lim setelah dia mengatahui kedudukan dirinya yang sebenar dan peristiwa yang menyebabkan kematian Sofia. Namun setelah setahun berada bersama Pak Mail hatinya telah memaafkan bapanya. Dia menerima takdir yang berlaku. Cuma dia belum dapat berhadpan dengan bapanya. Dia juga menerima kenyataan dan takdir ke atasnya sekali lagi apabila mengetahui bahawa dia dan Farhana adalah adik beradik. Dia juga cuba memujuk Farhana agar menerima kenyataan itu kerana setiap ujian ada hikmahnya.


Azfa Hanani

Novel ini mengandungi beberapa pengajaran penting yang dapat dijadikan panduan dalam kehidupan seharian pembaca. Antara pengajaran yang awal yang dapat dikesan dalam novel Azfa Hanani ialah kita hendaklah mengaku dan bertanggungjawab terhadap kesalahan yang telah kita lakukan. Contohnya Azfa Hanani mengaku bahawa dialah yang mencuri beberapa buah buku rujukan di perpustakkan sekolah. Sewaktu dalam perjalanan ke bilik pengetua sekolah, dia telah bersedia untuk menerima apa-apa hikuman yang akan ditetapkan kepadanya. Begitu juga dengan Fuziana dan Syafikah. Mereka mengaku bersalah dan meminta maaf daripada Azfa Hanani kerana dihasut oleh Laini untuk memusuhi dan bersikap kasar terhadap Azfa Hanani. Datuk Tengku Makmur juga mengaku bahawa dialah yang menyebabkan kemalangan dan kematian ibu bapa Azfa Hanani dan berasa bertanggungjawab untuk menjaga Azfa Hanani.

Pengajaran lain yang diungkapkan oleh pengarang ialah seseorang pelajar hendaklah belajar dengan tekun sabar demi kejayaan pada masa hadapan. Contoh kepada pengajaran ini ialah watak Azfa Hanani yang tekun serta gigih belajar demi mencapai cita-citanya untuk menjadi seorang doktor. Walaupun tidak ada wang untuk membeli buku-buku rujukan, dia telah mengambil jalan sendiri dengan mencuri pinjam buku-buku rujukan dari perpustakaan untuk dibaca. Dia berjanji akan memulangkan buku-buku berkenaan setelah selesai membacanya. Demikian juga dengan Ekran yang gigih belajar untuk mencapai cita-cita sebagai akauntan. Malah dia melakukan latihan praktikal dengan membuka gerai dan menjual burger. Dengan cara itu dia percaya akan lebih memahami tentang ilmu perakaunan.

Selain daripada itu, seseorang yang kaya dan berada janganlah bersikap sombong sehingga boleh menjatuh maruah orang lain. Contohnya Tengku Muzaffar mengeluarkan kata-kata yang menghina Azfa Hanani tanpa mengetahui niat dan perasaan sebenar Azfa Hanani. Datuk Tengku Makmur juga bersikap sombong kepada Azfa Hanani dengan memerikan upah kepada Azfa Hanani kerana menyamar sebagai Tengku Murni sedangkan Azfa Hanani tidak berniat untuk menerima upah atas apa yang dilakukannya. Tengku Muzaffar juga bersikap sombong kepada Ekran dengan menghalang perhubungan Ekran dengan Tengku Murni kerana menganggap Ekran anak orang miskin dan tidak ada masa depan.


Renyah

Pengarang akan menyelitkan beberapa pengajaran dalam cerita yang disampaikan. Ia disampaikan melalui sesuatu persitiwa dan tindakan watak. Antara pengajaran utama dalam novel Renyah ialah kita hendaklah mengutamakan barangan dan bahasa tempatan iaitu Bahasa Malaysia. Datuk Dolhi tidak menggunakan kereta import sebagai kereta rasminya. Sebaliknya dia hanya mengunakan kereta limosin tempatan. Manakala dari segi penggunaan bahasa, Datuk Dolhi dan Raj Hussein berbincang untuk menukar nama Vila yang mereka bangunkan. Nama Rosana Lia Villa yang dicadangkan sebelum ini telah ditegur oleh menteri yang mengatakan nama tersebut agak kebaratan. Oleh sebab itu mereka telah memilih dan mencadangkan nama yang lain termasuklah Lazuardi Villa, Vila Paksima dan nama lain yang akan dicadangkan.

Selain daripada itu, kita janganlah mengamalkan rasuah dalam pengurusan untuk menikmati kemewahan hidup. Hasnol yang hanya bekerja sebagai pegawai tadbir diplomatik mengamalkan cara hidup kebaratan yang mewah. Dia menjadi ahli kelab golf dengan bayaran yuran yang tinggi. Isterinya Linda pula tidak suka melancong dan tidak suka Hasnol bekerja dengan Datuk Dolhi. Perbelanjaan yang besar menyebabkan gaji Hasnol tidak mencukupi. Akibatnya dia menerima rasuah daripada Tengku Munir dengan syarat dia perlu meluluskan dua belas tender Tengku Munir. Dia terpaksa melarikan diri ke luar negara setelah pihak berkuasa mengetahuinya. Peristiwa itu telah mencemarkan nama baik Datuk Dolhi. Dia akhirnya ditangkap.

Pengajaran lain pula ialah kita janganlah terpengaruh dengan dakwah yang songsang kerana mereka hanya mahu memenuhi kepentingan peribadi. Hal ini telah terjadi kepada Mukhlis. Dia telah terpengaruh dengan jemaahnya yang berselindung di sebalik penyebaran agama Islam dan dakwah. Dia tidak lagi memikirkan soal kerjaya dan kehidupan di dunia sebaliknya hanya memikirkan akhrat. Akibatnya dia tidak mahu bekerja sedangkan kegiatan untuk berdakwah perlu perbelanjaan sendiri. Mukhlis rasa tertipu setelah berkahwin dengan bekas isteri gurunya dan mula merasai bebanan hidup. Dia mulai sedar akan kebenaran kata-kata dan nasihat ayahnya Datuk Dolhi.




Conton Jawapan

Soalan (b)


PAPA…(Akhirnya kau tewas jua!)

Sesebuah cerita dalam novel mengandungi banyak rentetan peristiwa. Terdapat beberapa peristiwa tertentu yang menarik bagi pembaca novel tersebut. Antara peristiwa menarik bagi saya dalam novel PAPA…(akhirnya kau tewas jua!) ialah peristiwa semasa Intan Julia telah berada di tingkatan lima. Jeffri telah membelikan beberapa kelengkapan bayi sebagai persediaan menyambut kelahiran walaupun ditegah oleh Mak Cik Noraini. Intan Maliana sakit hendak bersalin pada pukul empat pagi. Dia dibawa ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia. Intan Maliana terpaksa melalui satu pembedahan. Dia melahirkan dia orang anak lelaki kembar siam yang telah meninggal dalam rahim. Intan Maliana dimasukkan ke bilik ICU dan berada dalam keadaan tidak sedarkan diri. Jeffri membawa jenazah anaknya pulang dan menguruskan pengkebumiannya. Peristiwa ini menarik kepada ia menimbulkan perasaan suspens dan sedih pada diri pembaca.

Peristiwa lain yang menarik ialah semasa Intan Julia pulang ke rumah dari asrama. Dia tidak senang hati dengan perbuatan bapanya yang membaca majalah yang mengandungi artikel tentang poligami. Tambahan apabila mengingatkan hubungan bapanya dengan Aisyah. Intan Julia sudah berani menjawab kata-kata bapanya kerana tidak tahan lagi menanggung rasa marah terhadap sikap bapanya. Intan Julia dengan jelas menyuarakan perasaan tidak senang hati dengan hubungan bapanya dengan Aisyah. Seterusnya dia mengatakan bahawa bapanya telah tidak setia dengan ibunya. Malah Intan Julia menuduh bapanya curang. Kata-kata itu menyebabkan bapanya marah dan Intan Julia ditempeleng. Intan Julia kecewa dengan tindakan bapanya dan pulangke asrama pada awal pagi keesokan harinya. Dia hanya berada di asrama dan tidak pulang selama beberapa minggu. Peristiwa itu menarik kerana ia menunjukkan rasa sayang yang mendalam Intan Julia terhadap ibunya.

Satu lagi peristiwa menarik bagi saya dalam novel ini ialah peristiwa pada bahagian akhir cerita. Intan Julia dan Jeffri masuk ke bilik Intan Maliana. Intan Maliana sekonyong-konyong membuka mata. Intan Julia dan bapanya terkejut dengan perkembangan itu. Tiba-tiba Aisyah masuk ke bilik. Dia telah diperkenalkan oleh Jeffri kepada Intan Maliana. Intan Maliana terkejut dan marah. Dia melepaskan tangan Jeffri dan memalingkah mukanya. Dia menangis. Tiba-tiba dada Intan Maliana bergoncang kencang dan Intan Julia sempat menjagarnya mengucap kalimah syahadah. Dia kemudian meninggal dunia. Peristiwa ini menarik bagi saya kerana ia menjadi puncak kepada perasaan sedih Intan Julia.


Melunas Rindu

Sesebuah cerita dalam novel mengandungi banyak rentetan peristiwa. Terdapat beberapa peristiwa tertentu yang menarik bagi pembaca novel tersebut. Antara peristiwa menarik bagi saya dalam novel Melunas Rindu ialah peristiwa kedatangan Fuad ke rumah Peter Lim. Kedatangan Fuad mengejutkan keluarga apaknya Peter Lim yang sedang sakit. Peter Lim semakin uzur dan tidak ada selera makan. Keadaan Peter Lim yang sakit menyebabkan kehidupan keluarga itu semakin perit. Fuad menyuapkan bubur nasi. Fuad menjelaskan yuran peperiksaan Ah Soh dan berjanji akan menanggung segala perbelanjaan pelajaran adik-adik sepupunya. Ketika Farhana menelefon Fuad, Fuad menamatkan perbualan tergesa-gesa kerana keadaan Peter Lim mencemaskan. Fuad menjelaskan kepada Peter Lim bahawa dia ingin mencari ibunya. Peristiwa ini menarik bagi saya kerana ia menunjukkan rasa tanggungjawab Fuad terhadap orang yang menjaga dan membesarkannya.

Peristiwa yang lain menarik bagi saya ialah peristiwa Fuad dan Pak Said pergi ke Lembah Klau untuk menjejak kubur ibunya. Mereka menemui Pak Ngah Lias. Fuad terharu apabila mendapat tahu daripada Pak Ngah Lias bahawa namanya semasa kecil ialah Abd. Halim. Berdasarkan keterangan daripada Pak Ngah Lias, ibunya tidak meninggal di situ. Ibunya telah dibawah oleh kakak angkatnya Mariah ke Kampung Sedili. Fuad pergi ke Kampung Sedili bersama Pak Said dan Pak Ngah Lias. Mariah tiada di kampung itu. Mereka berjaya menemui jiran terdekat Mariah iaitu Pak Samsudin. Daripada keterangan Pak Samsudin, ibu Fuad, Mariana tidak meninggal di situ. Kemungkinan Mariana masih hidup. Hanya anaknya telah dibawa oleh Seman balik ke Lembah Klau. Mariah berpindah setelah seminggu Mariana melahirkan anak. Pak Samsudin tidak mengetahui ke mana mereka pergi. Peristiwa ini menarik bagi saya kerana Fuad mempunyai harapan untuk menemui ibunya.

Manakala peristiwa ketiga yang menarik bagi saya ialah peristiwa yang berlaku di hospital. Fuad terkejut apabila melihat rakod rawatan pesakit. Nama yang tertera adalah nama ibunya Mariana binti Osman. Fuad inginkan pengesahan daripada Farhana tentang nama ibu Farhana. Farhana mengesahkan sebagaimana yang dilihat oleh Fuad. Chin, Robert Lim dan Pak Mail sampai ke hospital dan menemui Fuad dan Farhana. Fuad memeluk apaknya. Apabila ditanya oleh Robert Lim, Farhana mengakui bahawa dia mempunyai seorang emak saudara yang bernama Mariah. Farhana terus menangis. Apabila sampai di atas, Robert Lim meminta Farhana dan Fuad masuk terlebih dahulu untuk memastikan Mariana sedang tidur. Setelah Robert Lim masuk, dia menggeletar dan terduduk. Fuad memahami keadaan sebenar dan memanggil emak kepada Mariana. Fuad menangis. Peristiwa ini menarik bagi saya kerana pencarian Fuad telah berakhir.



Azfa Hanani

Sesebuah cerita dalam novel mengandungi banyak rentetan peristiwa. Terdapat beberapa peristiwa tertentu yang menarik bagi pembaca novel tersebut. Antara peristiwa menarik bagi saya dalam novel Azfa Hanani ialah peristiwa perbualan telefon antara Azfa Hanani dengan pak long. Azfa Hanani dapat tahu bahawa Zuraini sudah boleh berjalan. Mereka akan pulang pada hari itu. Azfa Hanani mahu ke lapangan terbang untuk menemui mereka namun ditegah oleh Syafinaz. Azfa Hanani ke kelas Bahasa Inggeris. Sepulang ke rumah dia terkejut melihat pak long dan Zuraini ada di rumah tersebut. Dia berbual panjang dengan Zuraini. Di sudut lain pak longnya dan Datuk Tengku Makmur berbual panjang dengan pak longnya. Pada hari itu juga Datuk Tengku Makmur membahasakan dirinya ‘papa’ kepada Azfa Hanani. Peristiwa itu menarik bagi saya kerana ia menunjukkan Azfa Hanani telah diterima oleh Datuk Tengku Makmur.

Peristiwa kedua yang menarik bagi saya ialah peristiwa yang berlaku di perpustakaan Sekolah Menengah Taman Sari. Fuziana dan Syafikah menawarkan peranan pengacara Malam Bakat Sumbangsih kepada Azfa Hanani. Mereka memujuk Azfa Hanani supaya menerima tawaran itu kerana ia memberi peluang kepada Azfa Hanani untuk menjadi glamour. Azfa Hanani menolak tawaran itu kerana menyedari bahawa slot itu sepatutnya dikendali kan oleh pelajar tingkatan lima Sastera II. Selain daripada itu Azfa Hanani dapat membaca bahawa mereka tidak ikhlas. Mereka marah kepada Azfa Hanani. Peristiwa itu menarik bagi saya kerana ia menggambarkan nilai ketegasan dalam diri Azfa Hanani.

Manakala peristiwa ketiga yang menarik bagi saya dalam novel ini ialah peristiwa Azfa Hanani bergaduh dengan Tengku Muzaffar. Azfa Hanani telah mengetahui bahawa Tengku Muzaffar yang menghalang perhubungan Tengku Murni dengan Ekran. Azfa Hanani tidak berpuas hati kerana hubungannya dengan Ekran juga dihalang oleh Tengku Muzaffar. Pertengkaran telah berlaku antara Azfa Hanani dengan Tengku Muzaffar. Azfa Hanani tidak mahu Tengku Muzaffar menghalang hubungannya dengan Ekran kerana mereka sama-sama anak orang miskin. Pertengkaran itu diketahui oleh Datin Maziah menyebabkan rahsia penyamaran Azfa Hanani terbongkar. Datin Maziah amat marah lalu menampar Azfa Hanani dan menghalau Azfa Hanani keluar dari rumah pada malam itu juga. Peristiwa itu menarik bagi saya kerana peristiwa yang sentiasa difikirkan oleh Azfa Hanani tentang penyamarannya telah berlaku.



Renyah

Sesebuah cerita dalam novel mengandungi banyak rentetan peristiwa. Terdapat beberapa peristiwa tertentu yang menarik bagi pembaca novel tersebut. Antara peristiwa menarik bagi saya dalam novel ialah peristiwa yang berlaku pada bab 13. Datuk Dolhi pergi ke Jepun untuk bercuti. Dia menginap di Hotel Tokyo Metropolitan. Pada malam itu Datuk Dolhi memberitahu Wahi bahawa Wahi adalah anak kandungnya. Wahi bagaimanapun tidak terkejut kerana telah mengetahui hal itu daripada neneknya. Datuk Dolhi meluahkan perasaannya kepada Wahi tentang anak-anaknya lain yang tidak mahu mengikut jejaknya dalam bidang perniagaan. Datuk Dolhi berjanji akan menjelaskan hal itu kepada keluarga. Peristiwa itu menarik bagi saya kerana tidak ada rahsia lagi antara mereka.

Peristiwa lain yang menarik bagi saya ialah peristiwa Hasnol dipanggil oleh Tengku Munir ke kejabatnya. Tengku Munir marah kerana tidak semua tender yang dimohonnya diluluskan. Tengku Munir dan pegawainya pergi ke pejabat menteri besar pada keesokan harinya dan melaporkan terdapat seorang kakitangan bernama Hasnol Datuk Dolhi meminta wang satu juta ringgit sebagai habuan untuk meluluskan 12 tender projek kerajaan. Pegawai BPR datang ke rumah Datuk Dolhi untuk menyiasat. Berita itu tersiar dalam akhbar pada keesokan harinya. Datuk Dolhi berasa malu dan Datin Tominah berasa sedih. Hasnol telah melarikan diri ke luar negara. Peristiwa itu menarik bagi saya kerana ia telah memberikan pengajaran kepada Hasnol.

Manakala peristiwa ketiga yang menarik bagi saya dalam novel ini ialah peristiwa Datuk Dolhi memberitahu rahsia perkahwinan pertamanya dengan Mastura dan Wahi adalah anaknya. Seluruh ahli keluarga terkejut dan tidak percaya. Datin Tominah menangis. Dia menceritakan hal itu kepada rakan-rakannya. Mereka mencadangkan Datin Tominah mengambil tindakan undang-undang. Datin Tominah mengambil sikap konfrantasi dengan tidak menghiraukan Datuk Dolhi. Datuk Dolhi juga tidak menghiraukan sikap Datin Tominah. Peristiwa itu menarik kerana ia telah meleraikan perasaan kusut pada diri datuk Dolhi selama ini.


12 comments:

  1. terima kasih kerana ia amat membantu :)

    ReplyDelete
  2. I need more please..xda salah klu d bgi paha mau badan g kn hehe

    ReplyDelete
  3. tlng buadkn plot dgn peleraian, novel melunas rindu....... plzzzzz...

    ReplyDelete
  4. TQVM CIKGU...IA BERGUNA UTK ANAK SAYA...

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. really helping me a lot in doing my homework
    a pleasure thanks :)
    -mjsc students , XOXO ^^

    ReplyDelete
  7. terima kasih cikgu atas perkongsian

    ReplyDelete
  8. thanks appreciated ^_^

    ReplyDelete
  9. 1) "Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu pengajaran tentang kerjasama yang terdapat dalam setiap novel tersebut."

    Kalau soalan macam ayat di atas, nak kena jawab macam mana? Nak buat...
    Berdasarkan novel yang saya pelajari iaitu novel KonsertoTerakhir karya Abdullah Hussain, pengajaran yang terdapat dalam novel ialah kita hendaklah bekerjasama dalam membuat sesuatu perkara. Pengajaran tentang kerjasama yang terdapat dalam novel dibuktikan melalui....
    Kena buat macam ni ke?
    2) Kalau tersalah eja nama pengarang, tolak markah ke?

    *harap balas

    ReplyDelete
  10. 1) "Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu pengajaran tentang kerjasama yang terdapat dalam setiap novel tersebut."

    Kalau soalan macam ayat di atas, nak kena jawab macam mana? Nak buat...
    Berdasarkan novel yang saya pelajari iaitu novel Papa...(akhirnya kau tewas jua!) karya Deana Yusof pengajaran yang terdapat dalam novel ialah kita hendaklah bekerjasama dalam membuat sesuatu perkara. Pengajaran tentang kerjasama yang terdapat dalam novel dibuktikan melalui....
    Kena buat macam ni ke?
    2) Kalau salah eja nama pegarang, tolak markah ke?

    *harap balas

    ReplyDelete